Mitt ansvar som tränare

När du tar kontakt med en personlig tränare för första gången så gör du det med en tanke att prioritera dig själv och få proffessionell hjälp med din träning. Det är liksom hela anledningen till vår existens, att få människor att nå sina mål oavsett om det handlar om att slippa smärta, ändra sin kropp eller att få hjälp att trycka på det lilla extra på varje pass. Hur mycket tid som krävs avgörs av flera faktorer, ibland måste man börja försiktigt. Att gå ut med tre pass i veckan all-in på en helt otränad som behöver ändra sitt rörelsemönster kan skapa oreda i en persons kropp och fungera jättebra för en annan. I samråd med din tränare behöver ni lista ut hur många timmar som behövs (går sällan att svara på), ta hänsyn till din tid och dina pengar för att komma fram till vad som är hållbart. Är du av sorten som klarar att träna på egen hand (handen-på-hjärtat-ärlig nu!) så kanske du inte behöver hjälp varje gång. Är du tvärtom så behöver du säkert stöttning lite oftare för att få de resultat du önskar.
Sedan är det viktigt att du känner att personkemin stämmer, det är helt ok att säga nej till en tränare om du känner att det inte fungerar på det planet. Du som klient bestämmer och det det är viktigt att du känner dig trygg med tränaren. Det ligger ett ansvar på dig också givetvis, du måste berätta för din tränare när någonting inte känns bra och våga fråga om du undrar över någonting. Vi ska alltid vara redo att förklara syftet med övningar och upplägg, det är i alla fall min personliga åsikt.
Så kommer vi då till det där svåra. Jag skulle ljuga om jag sa att man aldrig skadar sig när man tränar med PT, olyckan kan alltid vara framme och vad som sker under din hud är svårt att se. Jag har varit med om två muskelbristningar under min karriär och det har inte känts bra alls för vare sig mig eller klienterna. Det har varit av två anledningar, jag har inte lyckats läsa av situationen och sett att vävnaden varit oelastisk och beövt mer cirkulation. Den andra anledningen har varit att klienterna inte känt sin egen kropp tillräckligt och gått hårdare ut än de behövt. Det är också därför det är viktigt med kommunikation, när olyckan är framme bör man prata om det så att man kan känna sig trygg i att fortsätta träna efteråt utan att vara orolig för skador eller smärta.

Kommentarer

Populära inlägg