Jazzyoga vintern 2018

Veckans hittills coolaste event gick igår av stapeln på Dieselfabriken i Sickla. Eftersom jag gillar utmaningar och gärna sätter mig själv på prov så svarade jag ja innan jag hann tänka när jag fick förfrågan om att vara med på detta.

Jazzyoga - jag hade aldrig hört talas om någonting liknande innan detta. Tanken var alltså att jag skulle leda en yogaklass till levande musik som improviseras efter det jag instruerar. Exakt hur det skulle bli hade jag ingen aning om, jag är ju själv en improvisatör så jag tänkte inte så mycket på det alls förrän det var dags igår. Jag hade med mig ett antal gäster som skulle vara med att yoga, publiken fick välja om de ville delta eller sitta och lyssna. När jag och Helena kom fram så gick vi in i Dieselverkstans stora scen och mötte Jonas Knutsson och resten av ensemblen. Högt tak, en bildskärm med bild och ljusspel, orientaliska mattor och musikaliska toner mötte oss. Wow-känslan var påtaglig och jag fick gåshud. När alla gäster hade kommit så fick vi lägga ut våra yogamattor och mina nerver började göra sig påminda. Jag gillar känslan av pirr i magen, då brukar det bli bäst. Jag fick korta instruktioner om hur upplägget var och började göra mig mentalt och fysiskt redo.

Publiken började släppas in och golvet fylldes snabbt på med yogamattor i olika kulörer. Ett lätt sorl fyllde scenen och försvann när Jonas hälsade alla välkomna. Headsetet sattes på och musiken började spela. Fantastiska toner fyllde salen med våra andetag som ackompanjemang. Bild och ljus spred en härlig känsla och rök smög längs med golvet. En liten nick med musikerna och jag började klassen, jag tappade stundvis känslan för både tid och rum och gick helt upp i yogans fantastiska värld. En yoga som blev levande på ett helt nytt sätt när musiken följde varje rörelse vi gjorde. Fullkomligt magiskt!
Yogan avslutades liggande till mjuka toner guidad av mig. Total avkoppling och en fullkomligt fantastisk wow-känsla med mersmak spred sig i kroppen. Jag är ytterst tacksam för att ha fått vara en del av det här, det var verkligen en upplevelse utöver det vanliga. Med extra gåshud.

Kommentarer

Populära inlägg