Vad är viktigt för dig?

Scroll down for english!

För ett tag sedan så möttes jag av en kommentar av en man som sa att han aldrig skulle välja en pt som var kvinna. Han ville ha en manlig tränare som har mycket muskler så att man vet att han kan det där med träning. Det där väckte en del funderingar i mig. Bland mina vänner, kollegor och kunder så kunde jag inte hitta någon som tyckte som han, men de kanske är partiska. Min man uttryckte det så här:
-Om Mike Tysons tränare var lika duktig som Mike på att boxas, varför stod då inte han i ringen själv?
Det kan man ju fundera över. Att vara en atlet av någon form gör ju inte att du per automatik blir en bra tränare och inte heller behöver du vara en god atlet själv för att vara grym på att träna människor.

Därmed inte sagt att jag inte förstår hur mannens tankar gick. Om du behöver välja mellan två tränare och du har en målsättning som överensstämmer med den enas erfarenheter så väljer du med stor sannolikhet den. Det skulle jag också, om jag visste att tränare i fråga utöver sin erfarenhet hade utbildning och gott rykte. Jag skulle lyssna mig för och prata med tränaren så jag vet att personlighet och engagemang går hand i hand med det jag vill uppnå och vilken typ av person jag vill uppnå det med. Sedan är det väldigt viktigt för mig att passa tider. Jag har ett tight schema och  kan inte tänka mig någonting värre än att boka tid med någon (frisör, massör, tatuerare) och att få ett flertal avbokningar med kort varsel och dåliga ursäkter. Att det händer någon gång är såklart mänskligt, alla kan drabbas någon gång.

Så med andra ord om jag själv skulle välja tränare så skulle jag kolla upp:
-Utbildning
-Erfarenhet
-Kunskap inom det område som jag vill ha hjälp med
-Personlighet
-Förmåga att passa tider
-Rykte
-Engagemang



Vad säger du? Vilka förväntningar och krav har du på din tränare?  Och vad kan du absolut inte acceptera?

A while ago I met a man who told me that he would never choose a female trainer. He said he wanted a mail trainer with big muscles so he could tell that the trainer knew how to train. That made me think. Amongst my friends, colleagues and clients I couldn´t find anyone who felt like him, but perhaps they are bias.
My husband said:
- If Mike Tysons trainer was just as great athlete as Mike, why wasn´t he himself in the ring instead om Mike?
You can think about that. To be a great athlete doesn´t make you a great trainer and neither do you need to be a great athlete to be at fantastic trainer.

This doesn´t mean that I don´t understand how that man was thinking. If you choose between two trainers and one of them has experiences of what you wish to accomplish you probably choose that one. I know I would. If the trainer added education and a good reputation to the experience.
I would listen to others and talk to the trainer so I know that personality and engagement goes hand in hand with what I achieve and who I want to achieve it with.
For me it´s also really important to know that the trainer is usually on time since my own schedule is tight. I can´t imagine anything worse than having appointments with anyone (hairdresser, masseur, tattooist) that cancel every know and then with bad excuses. Of course it´s human to do that at at some point, but not often.

So if I were to choose a trainer att would look at:
-Education
-Experience
-Knowledge in that certain area I want help
-Personality
-Ability to be on time
-Reputaion
-Engagement

What do you say, what expectations do you have on a trainer? And what is totally unacceptable?

Kommentarer

Populära inlägg