Låt din kropp vara

Nyligen så skrev jag om att vi måste sluta slå ner på oss själva. Idag tänker jag fokusera på hur vi tillåter media att slå ner på oss. Med media så menar jag främst tidningar av alla de former, lika mycket kvällspress som specialinriktade magasin. Tidningar riktade till män, tidningar riktade till kvinnor, tidningar riktade till unga och tidningar riktade till äldre.
-minska midjan med 4 cm utan att banta!
-platt mage på 3 veckor.
-säkraste sättet att minska fettprocenten.
-sommarkroppen på nolltid!
-toppa formen med fem övningar!
-gå ner i vikt med kolhydrater.
-tappa kilon med fett och protein.
-kom i form utan ansträngning.
Och så vidare, och så vidare. Jag blir uppriktigt sagt trött. Trött både på de som skriver löpsedlar och tidningar, men också på köparna. Allvarligt talat, finns det någon som går på det? Tror någon verkligen på mirakelkurerna som ska fixa allt på ingen tid och utan ansträngning? Och vad tusan, är det ens önskvärt att ha en platt mage? (om ni inte visste det ladies, så mår damer rätt bra av lite fett på mage och höfter) Media har lyckats fint i sina kampanjer att få kvinnor och män att tro att alla som har en låg fettprocent och muskler mår toppen. Det är allt som krävs för att man ska vara lycklig, och vi köper paketet rakt av i stället för att inse att vi duger som vi är och att om vi är missnöjda så sitter det mer i huvudet än är en faktisk sanning. Dags för oss att inse att retuscherade bilder inte är verkliga, att den perfekta kroppen är den vi har och att om vi ska ändra någonting så är det för vår hälsas skull inte för att någon annan säger att det är så det ska vara. Därmed inte sagt att man måste må dåligt om man har en vältränad kropp med platt mage och låg fettprocent. Jag själv tycker det är extremt kul att träna och om jag skulle hamna där för att jag gör någonting jag älskar är det helt ok. Men jag vill inte att kroppen är målet med träningen, jag vill att kroppen ska vara utövaren. Punkt.


Kommentarer

Populära inlägg