Fejk eller äkta?


Jag tror att det finns olika sätt att bli en bra personlig tränare på, men jag tror också att det finns ett antal väldigt viktiga punkter att tänka på. När jag påbörjade min resa mot att bli just pt så tänkte jag inte så mycket på det. För mig kändes yrkesvalet självklart och jag har gått så otroligt många utbildningar sedan jag startade min resa att jag inte kan hålla räkningen. 3D Funktion är det som givit mig flest redskap, både genom gemenskapen och möjligheten att få hjälp av teamet, men ockås genom att jag genom 3D fått en helt annan tankeprocess. Det fungerade för mig, men vad som fungerar för dig kan bara du avgöra. Det finns många vägar mot framgång.



Så här tänker jag idag kring att lyckas:
Kunskap! Du behöver ha rätt kunskap för det du vill arbeta med. Med rätt kunskap kommer självförtroende, kan du lita på din egen kompetens eller tvivlar du? Om jag inte har en förklaring till vad varje övning har för syfte för varje enskild person så tycker inte jag att jag har tillräckligt med kunskap.
Vidareutbildning! Sluta aldrig törsta efter kunskap! Stagnation utan nytändning gör att du inte finner lika mycket glädje i ditt arbete och det genomsyrar allt du gör.
Engagemang! Det här är en otroligt viktigt punkt för mig, jag har svårt att se att man kan göra ett riktigt bra jobb utan att vara engagerad i varenda klient. Om du älskar att träna idrottare och har en passion och känner att det är det du vill göra så gör det och välj en träningsanläggning som har just den inriktningen som du trivs med.
Ärlighet! Utan ärlighet kommer bubblan att spricka till slut. Ljuger du om dina utbildningar så blir det oerhört pinsamt när du blir påkommen och påstår du att dina klienter kommer få fantastiska resultat och de sedan uteblir så står du utan trovärdighet senare.
Var PT! Vad menar jag med det här då? Jo, om du är personlig tränare i första hand och visar att du kan ditt jobb så klienter får sina resultat och om du visar att du faktiskt bryr dig om människor så kommer ditt goda rykte att sprida sig. Om du går mer in för att vara säljare så kommer människor att bli irriterade och känna sig påtvingade att köpa. Naturligtvis så är vi säljare till viss del, men det är skillnad på att erbjuda sina tjänster och att prångla på människor ett impulsköp.
Var en lagspelare! Arbetar du med andra tränare så var ärlig mot klienter och visa att du bryr dig om dem genom att skicka dem vidare till någon annan om du känner att de kan få mer och bättre hjälp där. Jag tror på att hjälpa varandra och att ge det bästa vi kan till de människor som kommer och vill ha hjälp. Naturligtvis så ska du inte hela tiden leta efter bättre tränare till människor, men är du osäker på någonting eller inte har tid att ta dig an en person så är det alltid skönt för en person att få direkta rekommendationer och hjälp att hitta rätt.
Håll tiden! Strula inte med tider så att du behöver avboka och omboka hela tiden. Att ha ett tydligt schema och ha fasta tider för så många som möjligt är nyckeln till att ha ett fungerande upplägg. Det är tryggt och överskådligt för både dig och andra. Det är också otroligt oproffsigt att komma sent hela tiden, om det händer är det väldigt viktigt att höra av sig till den som väntar!
Var ledig! Ta inte på dig att arbeta över hela dygnet 7 dagar i veckan. Lägg upp en plan för hur du vill arbeta och jobba upp dig till det. I början krävs det ofta både kvällar och helger, men se då till att du har någon dag ledig och att du inte arbetar både morgon och kväll samma dag. För att du ska orka så är det också viktigt att inte vara tillgänglig hela tiden. Som samhället ser ut nu så blir folk ofta stressade om de inte får svar på sina sms på en gång, men du är ledig när du är ledig. Du skulle väl aldrig ringa din läkare på privata nummer när hen inte är i tjänst?
Var medveten om ditt egna värde! Om du vet med dig vad du kan och att du är engagerad, punktlig och ärlig så ge dig själv en klapp på axeln! Då vet du att klienter får valuta för sina pengar och du kan med trygghet erbjuda dina tjänster utan att känna att du inte kan leva upp till ditt rykte. Känner du inte att du kan det på alla punkter eller känner du att du tar mer betalt än du förtjänar? Fundera då över vad du kan göra för att det ska vara en realistisk prissättning.
Fejk eller äkta? Ibland behöver man kika nära för att veta och ibland är det rätt uppenbart. Du bestämmer vad du vill vara.

Kommentarer

Populära inlägg