Vill du inspireras eller påverkas?

Jag tänker inte prata om nyårslöften idag utan om hur vi påverkas av yttre krafter att känna oss odugliga och önska att vi hade ett annorlunda liv, ett annat utseende, ett annat yrke, andra intressen och andra åsikter.

Tänk efter nu, och var helt ärlig, vilka av de Instagramkonton du följer ger dig enbart inspiration utan att tipsa om att köpa saker, produkter eller tjänster?
Och vilka konton får dig att känna dig fantastisk, unik och duglig?

Självkänsla är någonting skört och det är lätt att snubbla in i en känsla av att inte duga som man är när man ser alla dessa "perfekta" konton med "perfekta" liv. 
Perfekta ja. Perfekta för dem betyder inte perfekt för dig. Och kanske inte ens för dem utan för Instagram enbart.
Jag vet att vi alla inte kan ta ansvar för hur folk känner sig eller hur de mår, men ju fler följare man har så har man också ett större ansvar för vad man förmedlar. Eller det har man inte, det är bara den moraliska sidan av mig som har en åsikt i frågan.

Vill du skapa en förändring i ditt liv så är det helt fantastiskt om du gör det! Träna för att det får dig att må bra, för att det är roligt eller för att du behöver det i din idrott. Ät vettigt för att du förtjänar det bästa men hata inte dig själv om du äter en pizza. Alla vill vi ha det perfekta livet, men det som är perfekt för dig är unikt för just dig och unikt för varje tid i livet.

Att inspireras är en sak, det får dig att vilja lägga till eller förändra något i ditt liv för att du själv vill och vet att det kommer få dig att må bra.
Att påverkas är en annan sak, det kan skapa ett behov du inte hade och som får dig att känna dig otillräcklig.
Jag vill därför be dig rensa i röran på Instagram - sluta följ konton om de får dig att må dåligt och lägg till de som får dig att utvecklas och må bra. Låt 2020 fyllas av en massa självkärlek och chans att utveckla oss själva på ett personligt plan.

Förresten så ljög jag, jag tänker visst prata om nyårslöften idag. Jag lovar er att inte ge er dåligt samvete eller känna er dåliga, jag lovar att fortsätta leverera så äkta jag kan.

Tänker btw också tipsa om konton som jag tycker bjuder på just det, inspiration och tanken att du är perfekt som du är! Utan inbördes ordning:

@whentheblackbirdssing
-Jannica är en grym fotograf som förmedlat det vackra i oss alla och det vackra i varje kropp.

@marialavestedtsegeblad.se
-Maria har genom sin egen resa fått ett unikt sätt att dela med sig, inspirera och ge redskap att acceptera sig själv.

@miarodhborn
-Mia ger genom både #tisdagspepp och #lovebombing på söndagar både inspiration och mycket kärlek. Den här gotländska har en härlig energi, lång erfaren

@coachcreative
- Linda har ett unikt sätt att se varje människa och visarexakt hur fantastisk du är precis som du är.

@happy_training_by_mka
-Denna Maria visar på riktigt att träning ska vara roligt! Med kreativa, roliga och utmanande pass på hennes egna studio får hon alltid mig att le.

GOTT NYTT ÅR!



Kommentarer

Populära inlägg