Bröstryggsrörlighet

Jag har sällan eller aldrig hört någon som beklagat sig över att deras bröstrygg är för rörlig, det är snarare så att det är en av de vanligare problemområdena.
Att vara stel i bröstryggen kan leda till många andra besvär som exempelvis nacke och axlar, Anledningarna till att vi blir stela där är bland annat att vi ofta är stillasittande i perioder med armarna framför kroppen, men minst lika skyldig är vår inaktivitet eller bristande variation i vår träning.
Vad man behöver tänka på är att skulderblad, ryggrad och bröstkorg är de delar som behöver blandas in. Ingen del glömd utan alla är lika viktiga.

-skulderbladen behöver kunna röra sig inåt, utåt, uppåt, nedåt och rotera, kontrollerade av muskulatur men med fri rörelse utanpå vår bröstkorg.
-ryggraden behöver hela sin kurvatur som ser olika ut på alla människor, den behöver kunna extendera, flektera, lateralflektera och rotera.
-bröstkorgen behöver kunna följa med i ryggradens rörelse, men den måste också kunna vidgas för att kunna vara flexibel. Interkostalmuskulaturen  (muskler mellan revbenen) blir lätt hämmad när vi inte andas ordentligt och hela vägen ner på djupet.

Vad ska jag göra åt en stel bröstrygg?
En av de viktigaste åtgärderna är att andas ordentligt, det hjälper inte bara bröstryggen utan även mot mycket annat. Syresättningen är extremt viktig och det finns jättemånga bra andningsövningar att hitta på nätet. Tänk att du ska fylla hela bröstkorgen så att den växer framåt, bakåt och åt sidorna utan att höja axlarna och låt den sjunka ihop lika mycket runt om på utandning. Det är lätt hänt att man drar ner revbenen mot magen när man andas ut så känn efter att skulderbladen dras nedåt  under hela utandningen.
Du kan använda en foamroller för att öppna upp över bröstet och extendera ryggraden. Placera rullen i området mellan skulderblad och nedre revbenen så att den ligger på tvären under kroppen. Luta dig bakåt så att bröstkorgen blir öppen och försök att slappna av i ryggraden i stället för att kämpa emot.
För att skapa rörelse kring skulderblad, ryggrad och bröstkorg och dessutom behålla rörelsen så är övningar det absolut bästa valet om du frågar mig. Bindvävsbehandlingar och massage kan vara bra för att ge rätt förutsättningar innan du gör övningarna men du kan göra dem även utan.





I den här övningen får skulderbladens rörlighet och funktion utmanas. Låt hela överkroppen rotera och låt inte bandet röra arm eller skulderblad när du pressat ut.
Det här är en av mina aboluta favoriter i alla kategorier då min kropp älskar rotationer.



Här står jag med ett gummiband splacerat trax under eller på nedre delen av skulderbladen för att underlätta extensionen.
När jag för armen uppåt/bakåt så pressar jag fram gummibandet med motsatt hand så får jag hjälp att rotera och extendera på samma gång.


Den här övningen skapades av en klient då jag försökte beskriva en annan variant över telefonen. Det blev liksom kladdkakan ett misslyckande som blev bättre än originalet och kallas idag för Elke.
Låt bara banden vara i fullt sträck rörelsen igenom så kommer du inte misslyckas. Den är oerhört skön tycker jag och arbetar på mycket mer än bara bröstryggen.


     

Dessa tre är samma övning men med kabeln i olika nivåer för att arbeta med så stor variation som möjligt. De attackerar samma områden men på olika vis så att köra alla tre på båda sidorna är en god idé.Här kommer vi åt både en bra lateralflexion och rotation på samma gång.
Jag hoppas att det här har varit till hjälp för dig och att du får en lyckligare bröstrygg över sommaren!

Kommentarer

Populära inlägg