Klubben för inbördes beundran, kärlek på riktigt eller inte?

Jag tycker att beröm är superviktigt, att få en människa sedd och bekräftad är bland det finaste man kan ge någon, i alla fall när det är äkta.
Jag låg och skrollade på Instagram när det plötsligt slog mig att kommentarer som skrevs upprepades i inlägg efter inlägg, oavsett innehåll. Var du en tittar så möts du av små emojihjärtan och kommentarer som bästa, finaste, kingen, snygging, stjärnan och liknande. Missförstå mig inte nu, jag tycker på riktigt att detär fint att vi uppskattar varandra, men de här kommentarerna, är de verkligen till för att uppskatta mottagaren eller för att visa omgivningen hur omtänksamma vi är och hur väl vi känner mottagaren? Är det för att bygga en "vi-känsla" som gör att de som läser kommentarerna ska förstå att man tillhör en egen liten gruppering? Kommentarerna dyker allt som oftast upp mellan några eller ett par individer på löpande band.
Bekräftelsebehovet hos mottagaren blir säkert stillat för stunden, men om vi verkligen vill visa vår uppskattning så kanske det är fint att skriva vad det är vi tycker är så bra? Eller för den delen att säga det live (kanske görs det också) eller att faktiskt hylla personen i fråga i ett eget inlägg?
För några år sedan började jag med #lovebombing på söndagar inspirerad av Mia Rodhborn (som för övrigt förtjänar sjukt mycket hjärtan och fina kommentarer) som är en av mina största förebilder både som person och som tränare, i syfte att verkligen visa att jag bryr mig. Det har gett mig så himla mycket, bara att fundera över exakt varför jag vill ge just den personen en extra kärleksboost gör att jag tänker till och verkligen uppskattar människor lite mer.
Följ gärna Mia på Instagram 

Om jag lägger ut en övning på Instagram så har jag jättegärna en dialog, jag älskar när jag får frågor om funktionen, syftet, hur det känns när man själv testat den, hur jag tänker, för vem den är bra och så vidare. Då vet jag att det berör och intresserar.
Om jag gör ett inlägg med tankar om livet som sådant så älskar jag att få höra hur ni själva känner i just den frågan.
Sedan så fyller det absolut en funktion att skriva hjärtan och små smickrande ord, inget ont om dem, jag blir glad när jag får dem och använder dem själv ibland  och om du får dem av mig ska du veta att jag inte är frikostig med dem, då vill jag verkligen lyfta dig som person och ge cred för det du gör.
Hur tänker du?









Kommentarer

Populära inlägg