Lustfyllt före målstyrt?


Varför tränar du egentligen? Har du ett specifikt mål eller tränar du på måfå? Många tror att man liksom måste ha ett tydligt utsatt mål vilket jag inte alls håller med om. Ibland så kan det vara fantastiskt att inte ha något mål alls.

När jag var yngre så hade jag alltid väldigt klart för mig vad jag ville uppnå. Jag hade scheman för både mat och träning som jag följde till punkt och pricka utan att någonsin göra avkall på det. Det passade mig då och jag nådde mina mål. Att det gick så bra berodde dock främst på att jag tyckte att det var väldigt roligt och att jag var bra på det. Just då var det att bygga muskelvolym och öka i styrka, väldigt traditionellt och väldigt enkelt och tydligt. Resultaten syns ju utanpå och framgången syns väldigt fort så det är tacksamma mål att ha, men efter några år av det här så tyckte jag att det blev tråkigt. Kanske för att jag fick tre barn på drygt tre år och inte hann lägga ner tiden på det som jag skulle behöva. Hur som helst så ändrades målsättningen, och de åren handlade det mest om att klara av graviditeterna och träna det som blev av som utfall i tvättstugan och lite träning med TRX hemma. Allt för att underhålla den grundstyrka jag faktiskt har. Löpning fick ta en allt större del av min tid då det är lättillgängligt, men jag har svårt att få rutin då det alltid kommer någonting emellan i livet. Nu börjar barnen bli större och den mängd utbildningar jag satsat på sista åren har nu minskat i antal så att jag kan komma igång igen, men just nu är det helt utan specifika mål och bara med inriktning att det ska vara lustfyllt. För glädjen är det som var grunden till att jag hittade in i träningen och glädjen är grunden till att all träning blir av för mig. Jag har verkligen varken tid eller lust att lägga ner energi på träning som är "bra" eller "effektiv" utan att vara kul. Jag vill njuta av att träna och njuta av att leva. Då kommer resultaten av sig själv. Det är lite som Astrid Lindgren sa: "Ge barnen kärlek och mera kärlek så kommer folkvettet av sig själv". Samma gäller vid träning, låt den vara rolig och ännu roligare så kommer resultaten av sig själv.

Kommentarer

Populära inlägg